thailand-tweede-ronde.reismee.nl

Dagje toeren op Koh Samui

Hoera, neef Guus is jarig!

Na een vroeg ontbijt haalden Eric en Michelle de huurauto op bij het vliegveld. Dat is met een taxi wel 20 minuten rijden, maar het grote voordeel is dat je het via internet regelt. Je weet dan precies waar je aan toe bent en er komen geen kosten bij. Je kunt hier op elke hoek wel een auto huren alleen dan nemen ze je paspoort in als borg en daar houden we niet van! Ze komen terug met een mooie witte Mitsubishi Mirage met nog maar 624 kilometer op de teller. Let's go, we gaan het eiland verkennen.

Als eerste rijden we naar Bo Phutt waar op een schiereilandje de Big Buddha staat. Deze 12 meter hoge Boeddha is met bladgoud bekleed en staat op een heuvel. Gelijk als je het terrein van de tempel (Wat) betreedt, heerst er zo'n vredige sfeer. We ervaren dat eigenlijk altijd zodra we iets Boeddhistisch bezoeken. De medewerkers en de monniken zijn vriendelijk en er hangt ook een heerlijke geur van wierook. De trap naar de Boeddha is niet hoog dus we zijn zo boven. Je moet hier wel je schoenen uit doen en die laat je gewoon onderaan de trap staan. We 'kopen' een dakpan waarop je je naam mag schrijven. Deze dakpannen worden gebruikt voor een renovatie. Ook schenken we een emmer met boodschappen aan een monnik. We mogen het bij hem komen brengen. Als dank zegt hij allerlei gebeden op en zegent ons met spetters water die komen vanaf een soort stok met een trosje eraan. Daarna bindt hij ons een zelfgemaakt armbandje om en vraagt uit welk land we komen. Bij een andere monnik kopen we geboortedag-amuletten en een mooie boeddha-amulet. Je moet ze op een schaal leggen, waarna hij ze zegent. Het geld moet je zelf in een donatiebox stoppen.

Voor de tempel barst het van de souvenir- en kledingwinkeltjes. Het valt me op dat de prijzen aardig hoog liggen. Ik zie hier houtsnijwerk die we 2 jaar geleden voor veel minder kochten. We wachten nog wel een paar dagen met inkopen doen tot we weer in Bangkok zijn. Rowin ziet wel iets moois voor zijn nieuwe kamer. Een robot uit StarWars gemaakt van ijzerwaren zoals bouten, moeren, etc.

We rijden verder naar Chaweng. Dit is dè badplaats waar het allemaal schijnt te gebeuren. Het is er niet heel erg druk maar het is natuurlijk ook geen hoogseizoen hier. Eigenlijk ziet het er net zo uit als overal alleen nog iets meer winkels, restaurantjes, massagesalons, brommerverhuur en ga zo maar door. Opeens zien we een modern winkelcentrum met een Starbucks. De koffie is daar wel erg lekker dus rijden we de parkeergarage in. Het is gloednieuw en ziet er gelikt uit en het is pas sinds eind maart geopend. Allerlei leuke winkels en boetiekjes en een mooi warenhuis Central Plaza. Hoe leuk het ook is en de koffie overheerlijk, het is niet het echte Thailand. Een beetje dubbel want we genieten er wel van en Michelle scoort een paar voordelige Ipanema slippers.

We rijden verder naar Lamai, de tweede badplaats van het eiland. Het oogt gelijk een stuk rustiger. Hier liggen voor de kust veel grote rotsen en twee ervan worden de grootvader en grootmoeder genoemd. En waarom? Omdat het lijkt op de geslachtsorganen van een man en een vrouw! Dit willen we zien en we stoppen op een parkeerplaatsje. Zo snel als we de auto uit zijn, zo snel zitten we er ook weer in wat het begint te regenen. We rijden verder om een tosti te halen bij 7Eleven. Nog maar net binnen wordt de regenbui een hoosbui. We wachten maar even voordat we weer naar buiten lopen. Via de hoofdstad Naton rijden we terug naar ons hotel. Het is al eind van de middag dus tijd om even af te koelen in het zwembad.

's Avonds rijden we naar een avondmarkt een dorpje verder. Weinig toeristen hier en dat merk je gelijk aan de prijzen die aanmerkelijk lager liggen. Een korte broek voor 2,50 of een zonnebril voor 1,25 euro. Behalve markt zijn er ook wat kermiskramen. We moeten met 4 pijltjes 4 ballonnen kapot knallen. Rowin raakt tot 2x toe 3 ballonnen. Helaas geen knuffel gewonnen (die er overigens niet uit zien!). Er is ook een Bingo, maar daar wagen we ons maar niet aan. De gevallen nummers worden afgedekt met flessendopjes!

We kopen een bakje met een soort kipnuggets en patat voor maar 1,25 euro. Het smaakt goed, jammer dat het koud is. Eric waagt zich aan een soort loempia met groenten en ei. Het smaakt hem prima. Er liggen genoeg etenswaren waar we alleen naar kijken ... daar wagen we ons maar niet aan!

Lies

alweer een leuke dag mee gemaakt hier heeft het gister ook gehoosd botlek en benelutunnel liepen vol water en moesten leeg gepompt worden wij zijn naar Gemert geweest daar was het droog en lekker weer Guus vierde zijn verjaardag en is nu naar Spanje Groetjes je mam