thailand-tweede-ronde.reismee.nl

Overvaren naar Koh Samui

's Morgens na het ontbijt worden we om 10.00 uur opgehaald door een taxi die ons naar de pier brengt. We hebben het er nog over hoe stipt men hier is met afspraken maken. Het viel ons twee jaar geleden al op en weer komen ze eerder te vroeg dan te laat. Dus om 9.40 uur staat de taxichauffeur al te wachten. Samen met een Belgisch jong stel komen we een half uurtje later aan bij de haven. Dat 'stipte' geldt vooral voor hotelpersoneel, taxichauffeurs, etc. maar vooral niet voor de boten! Die kijken niet op een half uurtje of meer. Met de boot van 11.00 uur (lees 11.30 uur) varen we in slechts 20 minuten naar Koh Samui. De zee gaat best te keer en zo ook de boot. Het is een catamaran en gek genoeg merk je er dan niet zoveel van. Of zou de Primatour alweer zorgen voor een perfecte overtocht. Zou trouwens wel knap zijn als we al in 20 min zeeziek zouden worden.

In de haven is het ook hier weer een gekkenhuis. We zoeken onze taxi maar volgens een dametje hadden we de voucher, die we bij ons hotel kregen, ergens om moeten ruilen. Ja, ze zijn hier nog dol op papieren bonnetjes. Maar goed na enig aandringen hebben we zelfs een privetaxi naar ons hotel: Koh Samui resort. Klinkt fantastisch en dat is het ook, maar het hele resort bestaat uit maar 20 huisjes. De kamers zijn in traditionele Thaise stijl en de bedden zijn werkelijk prachtig opgemaakt. Handdoeken in zwaan-vorm met allemaal verse bloemen op bed en in de badkamer. Man, man, man, het lijkt wel een Honeymoon! Mede door de bloemen ruikt het heerlijk. We lunchen in het restaurantje van het resort met een adembenemend uitzicht op zee en op Koh Pha Ngang.

Eigenlijk zijn we allemaal best moe dus voor het eerst deze vakantie doen we een middagdut. 's Avonds lopen we naar de doorgaande weg maar omdat het geregend heeft, liggen er grote plassen en is het blubberig. Langs de weg hebben we al gauw een Songthaew te pakken. Een soort pickup waarop ze twee banken met een overkapping hebben gemaakt. Het grappige van deze taxi's is dat ze iedereen mee willen nemen die maar wil. Lekker verdienen natuurlijk, maar op een gegeven moment zit je aardig klem. Omdat we helemaal niet weten waar we heen moeten, kloppen we op het raampje als we wat winkels zien. De BigC is onze favoriete supermarkt, daar zijn altijd leuke andere winkels en restaurants bij. We eten wat en kijken rond waarna we met een taxi terug gaan naar ons hotel. Dit keer is de chauffeur met zijn eigen prive-auto die waarschijnlijk in de avonduurtjes hiermee wat bijverdiend. Ach wat maakt het uit, het is een mooie auto en hij rijdt voorzichtig.

Je bent hier erg afhankelijk van taxi's en een enkele reis is al gauw een tientje. Donderdag en vrijdag gaan we hier toch nog even voor 70 euro een autootje huren. De rondweg op Koh Samui is ca. 50 km en zo zijn we van plan het hele eiland te bekijken!