thailand-tweede-ronde.reismee.nl

Fietsen door Bangkok

We hebben er al zoveel over gehoord en iedereen die al een keer geweest is zegt dat het helemaal super is. Meestal denken we dan het zal wel. Wij hoeven niet per se dingen te doen die iedereen al doet. Toch zijn we erg nieuwsgierig naar de fietsexcursie van Co van Kessel. Deze man is ruim 30 jaar geleden begonnen met het uitzetten van fietstochten. Hij wilde de mensen een ander Bangkok laten ontdekken. In juli 2012 is hij overleden, maar het team dat hij bij elkaar verzamelde zet zijn tochten voort. Precies zo als hij het zou hebben gewild!

We kiezen voor de Co Classical toer die duurt van 08.00 tot 11.00 uur. In de ochtend is het wellicht nog niet zo druk en in ieder geval minder heet dan in de middag. We moeten achter elkaar fietsen met de gids voorop. Helemaal achteraan fietst een 2e gids mee zodat niemand 'kwijtraakt'. Ook wordt duidelijk gemaakt dat ze weinig vertellen onderweg. Het gaat vooral om je beleving en wat je allemaal zelf ziet onderweg. Nou dat klopt helemaal, want zodra we beginnen fietsen we gelijk allemaal straatjes en steegjes door in Chinatown. Soms is het zo smal dat je nog maar net op je fietst kunt blijven zitten. Ook rijden we dwars over de vismarkt, waar vooral je reukpapillen op de proef worden gesteld. Soms worden we aangekeken van 'daar heb je weer zo'n groep' maar de meeste vinden het de gewoonste zaak van de wereld en kijken niet eens op. Over het algemeen zijn de mensen heel aardig en groeten je. De eerste stop is bij de oudste Chinese tempel die hier in Chinatown is gebouwd. Bij de stops vertelt de gids Paksoi wel van alles, zo ook dat dit de grootste Chinatown ter wereld is. We krijgen een flesje water en gaan weer verder. Langs huizen, onder lage luifels door, een hele straat met schoenenwinkels en we fietsen nog net niet door de huizen zelf heen! We nemen debrug over de Chao Phraya rivier naar de wijk Thonburi. Deze wijk is opvallend lokaal en bij uitstek geschikt om het dagelijks leven van Bangkok te ervaren. Een tweede stop is ook een Chinese tempel. Hier staat een gouden Boeddha en Paksoi legt wat uit over de verschillende poses en de betekenissen daarvan. We zien een soort school waar monniken les krijgen. Het volgende stuk is heerlijk relaxed met een heel eind langs de rivier. Het valt je nu pas op dat er eigenlijk best veel fietspaden zijn. Normaal vallen ze niet op, maar hele gedeelten zijn wel degelijk gemarkeerd. Soms gewoon ook over de stoep! De laatste stop is bij een parkje waar een paar oudere Chinezen Tai Chi beoefenen. Hier is een hele nette openbare wc en we krijgen een blikje drinken met een zakje chips. Het is nog een klein stukje naar de veerboot waar we met fiets en al overvaren terug naar het beginpunt. De hele fietstoer overtreft al onze stoutste verwachtingen. Het is in 1 woord GEWELDIG en kunnen het iedereen aanraden. Mochten we ooit nog eens in Bangkok komen, dan boeken we zeker nog een andere tocht!

Aan de rivier trakteren we onszelf op koffie en limonade met een heerlijke taartpunt. Mag toch best wel na zoveel inspanning?

Voordat we gaan lunchen bij ons hotel nemen we nog een kijkje bij een tempel met een echt gouden Boeddha. We moeten een paar trappen opklimmen en zien dit enorme beeld van wel 15 meter hoog. Er zijn heel veel gouden Boeddha's maar dat is allemaal bladgoud. Deze Boeddha is bijzonder omdat het massief goud is en dat zie je aan de kleur. Het glimt ook veel mooier.

Met de busboot gaan we terug naar het hotel. Na de lunch en een duik in het zwembad is het eind van de middag tijd op te shoppen bij MBK. Dit winkelcentrum heeft 7 verdiepingen met vooral 'normale' koopwaar. Na een paar verdiepingen zie je natuurlijk wel dat het heel veel van hetzelfde is (en veel namaak). Na het eten houden de mannen het voor gezien en nemen een Tuk Tuk terug. De dames krijgen natuurlijk nooit genoeg van shoppen en gaan nog ruim 2 uur door. Niet alleen in MBK, maar ook in het Siam Center en bij de kraampjes op straat. Uiteindelijk keren we voldaan terug met gevulde tasjes!

lies

wordt vervolgd geweldig

Erica Sirre

Vond het weer erg leuk om je reisverhalen te lezen. Wat een leuke en mooie dingen hebben jullie gedaan. En gelukkig zijn jullie weer gezond terug.