thailand-tweede-ronde.reismee.nl

River Kwai - Kanchanaburi

Na het 'American breakfast' richting de Bridge over the River Kwai. We hebben al vaak gehoord dat het niet echt de moeite waard is. Het is er erg toeristisch (wat logisch is) en het krioelt er van de verkopers van souvenirs, excursies, eten & drinken, etc. Maar na deze allemaal omzeild te hebben lopen we over de brug naar de overkant. Je moet wel opletten waar je loopt en geregeld kijk je tussen de rails door naar de diepte in de rivier. Als is het maar een ' gammele brug', het is toch indrukwekkend wetende dat er zo ontzettend veel mensen bij de aanleg van deze spoorlijn zijn omgekomen. Ruim 12.000 geallieerden en meer dan 100.000 Aziatische dwangarbeiders! Aan de overkant van de brug wordt het steeds groener en begint de jungle. Hemelsbreed ligt op slechts 7 kilometer afstand Myanmar (voorheen Birma).

Na een verfrissing op een terrasje (4 flesjes limonade voor slechts 2,80 euro) bezoeken we het Museum of War. Hier zie je nog originele stukken van de eerste houten brug. Ook een stuk van een trein, Japanse motoren/fietsen, oorlogstuig, etc. In een tempel op het terrein kun je naar de 4e verdieping klimmen en daar heb je een prachtig uitzicht op de brug.

In het begin van de middag begint het aardig heet te worden, dus duiken we even een grote supermarkt in. Behalve levensmiddelen verkopen ze hier van alles. In al dit soort grote supermarkten zitten voorin heel veel shop-in-shops, koffiebarretjes, restaurants, ijssalons, etc. En het ziet er allemaal keurig netjes uit net als de gratis toiletten. Hier lunchen we wat en we vinden overheerlijke mini cocoscakejes. Met een bak koffie erbij van Amazon is het feest compleet!
Als we terugrijden naar het hotel omdat Rowin graag wil zwemmen, begint het te regenen. Maar niet getreurd zo snel als de regen valt, zo snel schijnt ook weer de zon. En koud wordt het sowieso niet. Dus nog geen half uur later liggen we in het zwembad. Daar liep gisteren ook al een hond die ons blijft volgen. Nu ook weer houdt hij constant Eric in de gaten. Niet dat hij iets doet of agressief overkomt, maar hij wil heel graag onder ons tafeltje liggen. Het beest krabt zich om de vijf minuten en bijt zichzelf in zijn rug. Kleine vliegjes hangen dan ook rond hem heen. Eigenlijk heel erg zielig, maar we zitten helemaal niet op hondsdolheid te wachten of zo.
Binnen nu en 2 jaar is het heel goed mogelijk dat Michelle haar rijbewijs gaat halen. Naast haar pa mag ze over het terrein een stukje rijden. De eerste paar keer remmen veroorzaakt wat maagklotsingen, maar daarna gaat het eigenlijk best wel goed. En mevrouw vindt het natuurlijk bere-interessant!

Lies

Mooi je verhaal ,ja die brug heeft heel veel mensenlevens gekost door ondervoeding de hitte en lange dagen hard werken maar het is niet alleen de brug ook de spoorlijn Groetjes Pa en MA XX

belinda

Triest verhaal over de brug en de spoorlijn natuurlijkbeen trekpleister.
fijne voortzetting. Xxx